Picture of Josianne Basque

Teaching

Publications & Presentations

This section shows the documents (if any) that are available in R-libre, TELUQ's open access research publication repository.

Journal articles (refereed)

Basque, Josianne (2013). Supporting continuous professional learning in the academic staff through expertise sharing. RUSC: Universities and Knowledge Society Journal, 10 (1), 294-311. https://doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1572

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). La comodélisation des connaissances par objets typés : une stratégie pour favoriser le transfert d'expertise dans les organisations. Télescope, 16 (1), 111-129.

Basque, Josianne; Vallières, Évelyne F., & Masson, Jeanpierre (2007). La formation à distance en psychologie : Apport des technologies et besoins des étudiants. Revue québécoise de psychologie, 28 (2), 15-30.

Basque, Josianne (2005). Une réflexion sur les fonctions attribuées aux TIC en enseignement universitaire. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2 (1), 30-41.

Basque, Josianne (2004). En quoi les TIC changent-elles les pratiques d'ingénierie pédagogique du professeur d'université?. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaires, 1 (3), 7-13.

Paquette, Gilbert; Bourdeau, Jacqueline; Henri, France; Basque, Josianne; Léonard, Michel, & Maina, Marcelo (2003). Construction d'une base de connaissances et d'une banque de ressources pour le domaine du téléapprentissage. Revue STICEF, 10.

Dufresne, Aude; Basque, Josianne; Paquette, Gilbert; Léonard, Michel; Lundgen-Cayrol, Karin, & Prom Tep, Sandrine (2003). Vers un modèle générique d'assistance aux acteurs du téléapprentissage. Revue STICEF, 10, 57-88.

Hotte, Richard; Basque, Josianne; Page-Lamarche, Violaine, & Ruelland, Diane (2007). Ingénierie des compétences et scénarisation pédagogique. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 4 (2), 38-56.

Basque, Josianne, & Lundgren-Cayrol, Karin (2002). Une typologie des typologies des applications des TIC en éducation. Sciences et techniques éducatives, 9 (3-4), 263-289.

Book chapters

Basque, Josianne (2017). Les multiples connaissances mobilisées dans un projet d'approche-programme en enseignement supérieur. In Pelletier, Patrick, & Huot, Alain (Ed.), Construire l’expertise pédagogique et curriculaire en enseignement supérieur : connaissances, compétences et expériences (p. 161-181). Québec, Canada : Presses de l'Université du Québec. ISBN 978-2-7605-4812-1

Simard, Christine, & Basque, Josianne (In Press). Un référentiel de compétences de conseil en pédagogie de l'enseignement supérieur à distance. In Pelletier, Patrick, & Huot, Alain (Ed.), Construire l’expertise pédagogique et curriculaire en enseignement supérieur : connaissances, compétences et expériences. Québec, Canada : Presses de l'Université du Québec.

Basque, Josianne; Paquette, Gilbert; Pudelko, Béatrice, & Léonard, Michel (2008). Collaborative knowledge modeling with a graphical knowledge representation tool: A strategy to support a transfert of expertise in organizations. In Okada, Alexandra; Buckingham Shum, Simon, & Sherborne, Tony (Ed.), Knowledge cartography. Mapping techniques and software tools (p. 357-382). London, UK : Springer-Verlag, coll. « Advanced Information and Knowledge Processing ».

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). Modeling for learning. In Paquette, Gilbert (Ed.), Visual knowledge modeling for semantic web technologies: Models and ontologies (p. 325-343). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 9781615208395 https://doi.org/10.4018/978-1-61520-839-5.ch016

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2009). Intersubjective meaning-making in dyads using object-typed concept mapping. In Lupion-Torres, Patricia, & Veiga Marriott, Rita de Cassia (Ed.), Handbook of research on collaborative learning using concept mapping (p. 180-206). Hershey, PA : Information Science Reference. ISBN 978-1-60566-992-2

Basque, Josianne; Contamines, Julien, & Maina, Marcelo (2010). Approches de design des environnements d'apprentissage. In Charlier, Bernadette, & Henri, France (Ed.), Apprendre avec les technologies (p. 109-119). Paris, France : Presses universitaires de France, coll. « Apprendre ». ISBN 978-2-13-057530-6

Basque, Josianne; Dao, Kim, & Contamines, Julien (2008). Authentic e-Learning in a virtual scientific conference. In Hansson, Thomas (Ed.), Handbook of Research on Digital Information Technologies: Innovations, Methods, and Ethical Issues (p. 178-191). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-59904-970-0 https://doi.org/10.4018/978-1-59904-970-0.ch013

Simard, Christine, & Basque, Josianne (2008). Cultural variables and instructional engineering. In Kidd, Terry T., & Chen, Irene (Ed.), Social Information Technology: Connecting Society and Cultural Issues (p. 274-295). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-59904-774-4 https://doi.org/10.4018/978-1-59904-774-4.ch018

Paquette, Gilbert; Léonard, Michel; Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). Modeling for knowledge management in organizations. In Paquette, Gilbert (Ed.), Visual knowledge modeling for semantic web technologies: Models and ontologies (p. 393-413). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-61520-839-5 https://doi.org/10.4018/978-1-61520-839-5.ch019

Basque, Josianne (2014). Préface. In Potvin, Claude; Power, Thomas Michael, & Ronchi, Anne (Ed.), La formation en ligne : les conseillers et ingénieurs pédagogiques - 20 études de cas (p. XVII-XX). Québec, Canada : Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2097-5

Basque, Josianne, & Brangier, Eric (2006). Faut-il et comment développer le e-learning en entreprise?. In Lévy-Leboyer, Claude; Louche, Claude, & Rolland, Jean-Pierre (Ed.), RH: Les apports de la psychologie du travail - 1. Management des personnes (p. 433-452). Paris, France : Éditions d'Organisation. ISBN 9782708134621

Papers in Conference Proceedings (refereed)

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). Exploring the potential of blended learning to promote retention and achievement in higher education professional study programs. In ITHET'10 Proceedings of the 9th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (p. 383-390). Piscataway, NJ : IEEE Press. ISBN 978-1-4244-4810-4

Basque, Josianne, & Rogozan, Delia (2013). Vers une méthode d’ingénierie de l’approche-programme en enseignement supérieur. In Actes du VIIe colloque Questions de pédagogies dans l’enseignement supérieur" (QPES). Les innovations pédagogiques en enseignements supérieur : Pédagogies actives en présentiel et à distance (p. 578-588). Sherbrooke, Canada.

Callies, Sophie; Basque, Josianne; Beaudry, Éric, & Sola, Nicolas (2013). Vers une architecture de génération automatique de scénarios pédagogiques pour les jeux sérieux éducatifs (JSÉ). In Sanchez, Éric, & Emin-Martinez, Valérie (Ed.), Actes de l’Atelier « Serious games, jeux épistémiques numériques ». Méthodologies de recherche pour l’étude des interactions (colloque EIAH) (p. 4-8). Toulouse, France.

Basque, Josianne (2012). Group mentoring and collaborative knowledge modeling to support expertise sharing in universities. In Proceedings of the International Congress on University Teaching and Innovation (CIDUI 2012). Barcelone, Espagne : University Pompeu Fabra.

Basque, Josianne, & Callies, Sophie (2012). Co-modéliser les connaissances mobilisées dans la pratique professorale pour favoriser l’intégration de nouveaux professeurs dans les universités. In Actes du congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire. Trois-Rivières, Canada : AIPU.

Basque, Josianne; Ruelland, Diane, & Lavoie, Marie-Claude (2014). Un outil informatisé d'autodiagnostic des compétences informationnelles destiné aux étudiants universitaires. In Actes du XXVIIIe colloque de l'Association internationale de pédagogie universitaire (AIPU). Association internationale de pédagogie universitaire.

Callies, Sophie; Sola, Nicolas; Beaudry, Éric, & Basque, Josianne (2015). An empirical evaluation of a serious simulation game architecture for automatic adaptation. In Munkvold, Robin, & Kolas, Line (Ed.), Proceedings of the 9th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2015) (p. 107-116). Reading, UK : Academic Conferences and Publishing International Limited. ISBN 978-1-910810-58-3

Basque, Josianne (2015). Un modèle méthodologique de recherche-design (Design-Based Research) pour favoriser l'innovation pédagogique en enseignement supérieur. In Actes du colloque CIRT@ 2015. Sherbrooke, Canada : Communauté pour l'innovation et la recherche sur les technologies dans l'enseignement/apprentissage.

Zakovorotnaya, Margarita, & Basque, Josianne (2015). L'identité professionnelle des concepteurs pédagogiques œuvrant au Québec : une étude exploratoire. In Actes du colloque Cirt@ 2015. Sherbrooke, Canada : Université de Sherbrooke.

Bejaoui, Rim; Paquette, Gilbert; Basque, Josianne, & Henri, France (2015). Comment personnaliser l'apprentissage dans un cours en ligne ouvert et massif (CLOM) (MOOC)?. In Actes du colloque CIRT@ 2015 (Communauté pour l'innovation et la recherche sur les technologies dans l'enseignement/apprentissage). Sherbrooke, Canada : Cirt@.

Conference presentations (refereed)

Basque, Josianne (2014). La cartographie des connaissances au service de l'approche programme en enseignement supérieur. Paper presented at the 28e congrès de l'AIPU (Association internationale de pédagogique universitaire), Mons, Belgique.

Papers in Conference Proceedings (non refereed)

Basque, Josianne (2012). Apprendre en construisant des cartes de connaissances à l'aide d'un outil logiciel: oui, mais selon quelle technique?. In Actes du XIIIe colloque pédagogique de l'Alliance française de São Paulo. São Paulo, Brésil : Alliance française de São Paulo.

Other non refereed contributions